Verkoopsvoorwaarden

Algemene Verkoopsvoorwaarden tussen Opdrachtgevers en Bureau

1. Voorwerp en Tegenstelbaarheid

Deze Algemene Verkoopsvoorwaarden (hierna: AV) regelen de verhouding tussen Magenta NV met maatschappelijke zetel in de Gistelse Steenweg 676, te 8200 Brugge en met KBO-nummer 0441.616.551 (hierna: het “Bureau”) en haar Opdrachtgevers.
Behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke andersluidende overeenkomst zijn deze AV van toepassing op alle door het Bureau geleverde diensten en goederen, offertes, opdrachten, overeenkomsten en facturen. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de
Opdrachtgever wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten. Het Bureau is slechts gebonden door de bepalingen van de door haar aanvaarde
opdrachten, van de door haar gesloten bijzondere overeenkomsten en van deze AV. De toepassing van iedere andere bepaling is uitgesloten. Dit geldt meer bepaald voor elke schriftelijke of mondelinge mededeling of onderhandeling die dateert van vóór de aanvaarding van een opdracht.

2. Offertes en bestekken

De offertes en bestekken gemaakt door het Bureau zijn slechts indicatief en steeds herroepbaar. Hun duur en geldigheid bedragen maximum 30 dagen, tenzij uitdrukkelijke afwijkende bepalingen vanwege het Bureau. De offertes en bestekken worden opgesteld op basis van de door de Opdrachtgever gegeven aanwijzingen. Iedere wijziging hieraan kan eveneens een prijsherziening met zich meebrengen.

3. Totstandkoming

Een overeenkomst komt tot stand na uitdrukkelijke schriftelijke aanvaarding door de Opdrachtgever of diens bevoegde vertegenwoordiger van een offerte of bestek overeenkomstig artikel 2 van deze AV. Als de feitelijke levering plaatsvond vóór de uitdrukkelijke schriftelijke aanvaarding door de Opdrachtgever of diens bevoegde vertegenwoordiger, wordt de overeenkomst geacht te zijn ingegaan op de datum van aanvang van de feitelijke levering.

4. Bestellingen – Annuleringen

Iedere bijkomende bestelling of werk zal aanleiding geven tot het opstellen van ofwel een door de Opdrachtgever geschreven order, ofwel
een orderbevestiging door het Bureau. De annulering of wijziging, geheel of gedeeltelijk, door de Opdrachtgever van zijn bestelling na de totstandkoming van de overeenkomst is slechts mogelijk mits uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van het Bureau. Indien de Opdrachtgever de bestelling geheel of gedeeltelijk annuleert, verbindt hij zich ertoe naast de betaling van de eventuele reeds uitgevoerde prestaties, het Bureau te vergoeden voor alle reeds gedane uitgaven en werken, inclusief de kosten gemaakt door leveranciers, alsook voor de winstderving op het niet uitgevoerde deel. Deze winst wordt forfaitair vastgelegd op 30% van de overeengekomen prijs (excl. BTW). Indien reeds een voorschot werd betaald overeenkomstig artikel 8, blijft dit verworven door het Bureau in mindering van de verschuldigde schadevergoeding.

5. Termijnen

Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen in de bestelbon, worden de bepalingen met betrekking tot termijnen beschouwd indicatief te zijn. De afgesproken termijnen worden verlengd door de eventuele vertraging van de Opdrachtgever in de aanbreng van elementen die het Bureau nodig heeft om haar taak te volbrengen of vertraging in betaling van de afgesproken prijs en/of voorschot. Een vertraging in de levering van producten of diensten kan in geen geval van rechtswege aanleiding geven tot de annulering van de bestelling en/of de ontbinding van deze AV,
noch tot de betaling van eender welke vergoeding. Indien opeenvolgende leveringen zijn voorzien, moet elke levering afzonderlijk
beschouwd worden als een onderscheiden overeenkomst, zodat de gebeurtenissen die betrekking hebben op één levering geen invloed hebben op een volgende levering. Wanneer op verzoek van de Opdrachtgever een opdracht binnen een kortere dan de normale termijn moet worden uitgevoerd, en dit extra kosten meebrengt, dan zullen deze in rekening worden gebracht.

6. Risico-overdracht – Leveringen

Vanaf de aanvaarding door de Opdrachtgever overeenkomstig artikel 3 vallen de risico’s ten laste van de Opdrachtgever behoudens andersluidende bepalingen. De documenten, goederen, projecten, enz. … van de Opdrachtgever die zich in het bezit van het Bureau bevinden, zijn dit op risico van de Opdrachtgever. Deze laatste vrijwaart het Bureau uitdrukkelijk van om het even welke aansprakelijkheid, meer bepaald in het geval van gehele of gedeeltelijke beschadiging of verlies door om het even welke reden. Het Bureau verbindt zich ertoe redelijke maatregelen te nemen om het ontstaan van schade voor de Opdrachtgever bij de levering en/of bewaring van documenten, goederen, projecten enz. te vermijden.

7. Klachten

Om geldig te zijn dient iedere klacht of weigering worden bekend gemaakt per aangetekende brief, en dit binnen de 5 kalenderdagen na de levering van de goederen of de prestatie van diensten. Indien de Opdrachtgever nalaat de levering aan te nemen, begint de termijn van 8 kalenderdagen te lopen op het ogenblik van ontvangst van factuur. De afwezigheid van enige betwisting volgens voorgaande bepalingen brengt voor de Opdrachtgever de onvoorwaardelijke aanvaarding van het geleverde product, de gepresteerde dienst en de factuur met zich mee. Het gebruik van een deel van de levering (goederen, diensten en/of prestaties) brengt in rechte de goedkeuring van het geheel met zich mee. De gebreken van een deel van de levering geven niet het recht aan de Opdrachtgever het geheel van de levering te weigeren.

8. Prijs en betaling

Alle prijzen in offertes, bestekken en /of bestellingen zijn exclusief BTW, tenzij hier door het Bureau nadrukkelijk wordt van afgeweken. De in de offertes, bestekken en/of bestellingen vermelde prijzen zijn deze die gelden op de dag van het aanbod. Onze offertes en bestekken worden opgesteld op basis van de aanwijzingen die de Opdrachtgever geeft. Iedere wijziging hieraan kan een prijsherziening naar evenredigheid met zich meebrengen. Tenzij uitdrukkelijke andersluidende bepaling zal bij de aanvaarding overeenkomstig artikel 3 van deze AV een voorschot betaald worden van 30% van het overeengekomen bedrag bij ondertekening en dit binnen 14 dagen na het verzenden van de factuur door het Bureau. Het saldo van 70% wordt na uitvoering van de opdracht gefactureerd en is betaalbaar binnen een termijn van 30 dagen na factuurdatum. In geval van niet-betaling op de vastgestelde vervaldag worden de verschuldigde bedragen, van rechtswege en zonder een daartoe strekkende ingebrekestelling, vermeerderd met de verwijlinteresten conform artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2012 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties. Daarenboven zal de Opdrachtgever een forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding van 15% verschuldigd zijn op het openstaande factuurbedrag – met een minimum van 500 EUR -, onverminderd de verwijlinteresten waarvan sprake in deze AV en de eventueel verschuldigde kosten, inclusief gerechtskosten. Bij gebreke aan betaling van
het voorschot of het saldo zullen de diensten, goederen en/of prestaties door het Bureau kunnen worden ingehouden als waarborg voor de verschuldigde bedragen. Het gebrek aan betaling op de vervaldatum maakt iedere andere schuldvordering op de Opdrachtgever van rechtswege invorderbaar. Klachten zijn niet van die aard dat ze de betalingsverplichtingen van de Opdrachtgever aangaande andere leveringen opschorten.

9. Opschorting van verplichtingen

Ingeval de Opdrachtgever in gebreke blijft om de verplichtingen voor de goede uitvoering van de aan het Bureau toevertrouwde opdracht uit te voeren, ofwel de facturen te betalen overeenkomstig artikel 8 zal het Bureau de uitvoering van haar verplichtingen kunnen opschorten zonder dat dit een ontbinding uitmaakt. Wanneer de verplichtingen van de Opdrachtgever zijn uitgevoerd, zal het Bureau vrij zijn de uitvoering van haar contractuele verplichtingen verder te zetten, zonder afbreuk te doen aan de eventueel door dit feit teweeggebrachte wijzigingen van prijzen en termijnen. Daarenboven, ingeval van geheel of gedeeltelijk voortduren van de gebreken waarvan sprake in de eerste alinea gedurende een termijn van 60 dagen na ingebrekestelling, zal het Bureau deze kunnen beschouwen als in rechte ontbonden ten nadele van de Opdrachtgever.

10. Intellectuele eigendom

Het Bureau behoudt als enige de intellectuele eigendomsrechten op haar creaties in de ruimst mogelijke betekenis, dit zowel voor huidige als toekomstige exploitatievormen. Het ter beschikking stellen of aanrekenen van ontwerpen, tekeningen, films, foto’s, cliché’s, enz., geeft de klant slechts een gebruiksrecht op voornoemde creaties.
Het reproductierecht kan door het Bureau (deels) worden overgedragen, de modaliteiten hiervan zullen bij een (afzonderlijke) overeenkomst worden geregeld.
Indien de Opdrachtgever het Bureau de opdracht geeft tot reproductie van het werk van een derde, verklaart de Opdrachtgever de nodige rechten hiertoe te hebben verkregen. De Opdrachtgever is in dit kader dan ook als enige aansprakelijk voor vorderingen van derden wegens schending van hun intellectuele eigendomsrechten, met uitsluiting van elke aansprakelijkheid voor het Bureau.

11. Verzekeringen

Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen in de bestelbon, gaat de Opdrachtgever de nodige verzekeringen aan die verband houden met de overeenkomst zoals – zonder beperkt te zijn tot – de verzekeringen ter dekking van diefstal, schade aan of door materialen, de burgerlijke aansprakelijkheid van de Opdrachtgever, enz. Elke verzekering die door het Bureau wordt aangegaan in het kader van de bestelling valt volledig ten laste van de Opdrachtgever. Daarnaast sluit het Bureau eveneens een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af.

12. Aansprakelijkheid

In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, is het Bureau slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding van het niet conforme deel van de prestatie. De aansprakelijkheid voor elke andere vorm van schade volgend uit de relaties met de Opdrachtgever is uitdrukkelijk uitgesloten, behoudens andersluidende dwingende wettelijke bepalingen. De Opdrachtgever vrijwaart het Bureau voor elke rechtsvordering vanwege derden betreffende de overgedragen en te gebruiken werken, documenten, informatie of elementen en hun inhoud. Niettegenstaande de betalingsmodaliteiten voorzien in artikel 8 van deze AV zal iedere vermindering van het krediet van de Opdrachtgever het eisen van garanties of van een voorafgaande regeling rechtvaardigen, en dit vóór de uitvoering van de ontvangen
bestellingen.

13. Overmacht

Worden over het algemeen als overmacht beschouwd, al de omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst verhinderen, verminderen of vertragen, of nog, die een overdreven verzwaring van de uitvoering van het Bureau’s verplichtingen teweegbrengen. Deze gebeurtenissen vrijwaren het Bureau van alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid en geven haar de mogelijkheid, naargelang het geval, ofwel haar verplichtingen te verminderen, ofwel de overeenkomst te verbreken of er de uitvoering van op te schorten zonder dat zij gehouden zal zijn tot enige schadevergoeding. De partij die zich beroept op overmacht stelt de andere partij daarvan in kennis en neemt alle redelijke maatregelen nemen om de tijdelijke overmachtssituatie te overwinnen.

14. Vertrouwelijke informatie

Iedere vorm van informatie die werd overgedragen of uitgewisseld tussen het Bureau en de Opdrachtgever in het kader van de overeenkomst blijft strikt vertrouwelijk, behalve de informatie die de Opdrachtgever zou hebben openbaar gemaakt of de informatie die normaal toegankelijk is voor het publiek.

15. Bevoegdheid en toepasselijk recht

De overeenkomst met in begrip van AV, wordt beheerst door het Belgisch recht. Eventuele geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de overeenkomst of met deze Algemene Voorwaarden, vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken gevestigd in het gerechtelijk arrondissement waar het Bureau haar maatschappelijke zetel heeft.