7 tips die écht werken voor een betere e-commerceconversie

Zodra een bezoeker van je webshop overgaat tot een aankoop, spreken we van een conversie. Hoe frequenter dat gebeurt, hoe hoger je conversiepercentage en hoe beter je omzet.
E-commerce is op zich niet complex, al blijft de vraag:
hoe til je de e-commerceconversie op jouw website écht een niveau hoger?

Gaan zeven tips zoden aan de dijk brengen? Wel, de gemiddelde e-commerceconversieratio (heerlijk woord) situeert zich vaak ergens tussen … 1 en 2%. Wie daar één procent aan toevoegt, ziet zijn omzet met 33 tot 50% stijgen. Zeven tips bevatten een zee aan kennis in een omgeving waar elk detail belangrijk is.

Tip 1 – Optimaliseer je ‘productpagina’ en de beelden daarop

Niet te verwarren met: kies voor verschillende foto’s om je product te tonen. De productkaart of productpagina is een specifieke pagina waarop alle informatie over dat product in één oogopslag te vinden is. Hoe aantrekkelijker en vooral completer een ‘product card’ is, hoe beter potentiële klanten inschatten wat ze kopen en hoe groter hun vertrouwen in de webshop. 

Een goed-opgestelde en volledige productpagina, met naast goede beelden ook veel info, beschrijvingen, afmetingen, specificaties en toepassingsmogelijkheden, trekt de aandacht en nodigt uit.

Tip 2 – Maak de retourpolicy duidelijk

‘Retour? Retour? Ze moeten hun aankoop liefst zo weinig mogelijk retourneren …’ Dat klopt, maar het niet kunnen retourneren van een online aankoop is een belangrijke drempel om effectief de stap naar een transactie te zetten. Door de voorwaarden in het algemeen en de retourpolicy in het bijzonder helder en transparant te maken, creëer je vertrouwen. 

Potentiële klanten waarderen duidelijke communicatie. De mogelijkheid om te retourneren maakt de aankoop makkelijker en wanneer er sprake is van een goed product voorkomt dat net de nood om te retourneren.

Tip 3 – De juiste data bieden kwaliteitsinfo

Weinig data zijn zo relevant als de data die je aan de uitgang van de winkel verzamelt, bij klanten die net iets gekocht hebben. ‘Post purchase’ een dataflow opzetten is cruciaal om verschillende redenen: je bevraagde publiek is precies het publiek dat je in de toekomst wil bereiken én het is zonet overtuigd door je aankoop. Wat wil je meer? 

Je kan bestaande klanten post purchase op de hoogte houden, verrassen, verwennen of verleiden tot een nieuwe aankoop terwijl je ontdekt wat bij hen de triggers waren die tot actie aanzetten, om die vervolgens te integreren in je marketing naar nieuwe klanten.

Tip 4 – Maak gebruik van bundelkortingen

Eén exemplaar is goed, twee nog beter. Logistiek en organisatorisch is het werk quasi identiek maar twee producten in plaats van één betekent een verdubbeling van je omzet. Verzendkosten, magazijnwerk, handling … Hoe groter de bundel waarover je de terugkerende basiskosten verdeelt, hoe efficiënter het wordt. 

Hogere orderwaarden – de totaalprijs van de bestelling per klant – leveren meer omzet op. Simpel. Biedt gerelateerde producten aan, creëer sets of bundels en werk doelgericht met kortingen om snel resultaten te zien.

Tip 5 – Bied gratis verzenden en retourneren aan

Een verkoop op afstand – via een webshop ontmoeten klant en verkoper elkaar nooit – houdt risico’s in. Wat als iets niet is wat het leek? Wat als het niet past? De koper mag zich bedenken (‘herroepingsrecht’) of een product beoordelen en vervolgens terugsturen. Het wekt vertrouwen als je daarover niet geheimzinnig doet en het makkelijker maakt. 

Het verzend- en retourproces maakt in tegenstelling tot bij een fysieke winkelbeleving veel meer deel uit van je activiteiten binnen e-commerce. Het is goed als je die stappen ook zo benadert, erover nadenkt en ze optimaliseert.

Tip 6 – Vereenvoudig het afrekenproces

‘O nee, waar ligt die kaartlezer? En waarom willen ze dat allemaal weten?’ De beslissing genomen, de keuze weloverwogen en duidelijk. Je bent er bijna, de transactie is een feit … waarna winkelkarretjes achtergelaten worden en klanten spoorslags de benen nemen, richting concurrenten die wél een eenvoudig afrekenproces hebben. 

Het laatste struikelblok waarop online aankopen vaak nog stuklopen, is het afrekenproces. Te moeilijk, te complex, te lang of met een te beperkt aanbod aan betaalmethodes … elke reden is plots goed om af te haken. Voorkom dit en je omzet stijgt. 

Tip 7 – Test je webshop altijd mobiel

Vandaag gaan 80% van de online aankopen en transacties via smartphone. Om conversies te optimaliseren is het belangrijk dat je de webshop natuurlijk test, maar te makkelijk over de mobiele toepassing gaan, is zonde. ‘Ja, die groene knop werkt!’ is een belangrijk inzicht, tot je vaststelt dat diezelfde groene knop op een smartphone niet meer op de juiste plek staat. 


Het spreekt voor zich dat testen, proberen, variëren en bijsturen een terugkerend proces is. Maar, dit wordt pas écht zinvol als je ook de ‘realitycheck’ met het vaakst gebruikte toestel aangaat en dus test wat en waar je moet testen. 

Bonustip: weet je waarom wij Klaviyo verkiezen boven Mailchimp voor e-commerce? Je leest het in onze blog.

Tot zover de zeven tips die écht effect hebben op het conversiepercentage van je webshop!